Decor
1.Remy zit tussen kaas en stokbrood op een geruit kleed uit te rusten op de trap voor de keuken van het restaurant.
In deze scene zien wij een link naar het 'Stilleven met kazen' van Floris Claesz van Dijck (1575-1651). Van Dijck is beroemd om zijn natuurlijke weergave van materialen in zijn stillevens. De beelden in de film zien er levensecht uit .
De Franse sfeer die weergeven wordt in het restaurant, is net als in 'Het ontbijt van de roeiers' van Pierre-Auguste Renoir (1841-1919).
Kostuum
Gedurende de film heeft Ego geen hoofddeksel op. Tijdens de scene in het nieuwe restaurant heeft hij een alpinopet op. Hij voelt zich gelukkig, omdat hij eindelijk écht kan genieten van eten.
Een alpinopet is een typisch Frans hoofddeksel, zoals te zien is op het zelfportret van Claude Oscar Monet (1840-1926).
Cameragebruik
1.
In de volgende scene kijken wij over de schouder van Remy naar het straatbeeld van Parijs.
In de volgende scene kijken wij over de schouder van Remy naar het straatbeeld van Parijs.
Dit is vanuit een kikvorsperspectief gemaakt.

2.
In de film wordt veel gebruik gemaakt van licht-donker contrasten. Wat belangrijk is op dat moment wordt uitgelicht. Dit zie je ook bijvoorbeeld in het schilderij 'De roeping van Mattheus' van Caravaggio. De belichting, de zonnestraal op de mensen, doet de kamer oplichten. Hierdoor krijgt het tafereel betekenis. Zonder de belichting zou het schilderij zijn aantrekkingskracht verliezen.
3.
De flashback die Ego ervaart tijdens het eten van de ratatouille, zien wij terug in de reclamespot van Dr. Oetker Pizza Case di Mama.
In de film wordt veel gebruik gemaakt van licht-donker contrasten. Wat belangrijk is op dat moment wordt uitgelicht. Dit zie je ook bijvoorbeeld in het schilderij 'De roeping van Mattheus' van Caravaggio. De belichting, de zonnestraal op de mensen, doet de kamer oplichten. Hierdoor krijgt het tafereel betekenis. Zonder de belichting zou het schilderij zijn aantrekkingskracht verliezen.
3.
De flashback die Ego ervaart tijdens het eten van de ratatouille, zien wij terug in de reclamespot van Dr. Oetker Pizza Case di Mama.
Montage
Skinner komt over als een persoon die je totaal niet kunt vertrouwen. Hij heeft een gemeen gezicht en is klein van postuur.
Zoals we ook zien op het schilderij 'De belastinginners' van Quentin Massijs (ca. 1466-1530).
Muziek
De film begint met het begin van het Franse volkslied (Le Marseillaise). Hiermee wordt al direct een Franse sfeer gecreeërd.
Het schilderij van Ary Scheffer (1795-1858) de 'Marseillaise' geeft het beeld van het zingende vrijwilligersleger uit Marseille weer dat al marcherend en zingend Parijs binnenkomt.
Het lied dat zij zingen wordt door de Parijzenaren omgedoopt tot La Marseillaise. Toen de Bourdons (1815-1840) weer aan de macht kwamen werd het een officieel verboden lied, tegenwoordig is het het volkslied van Frankrijk.
Het lied dat zij zingen wordt door de Parijzenaren omgedoopt tot La Marseillaise. Toen de Bourdons (1815-1840) weer aan de macht kwamen werd het een officieel verboden lied, tegenwoordig is het het volkslied van Frankrijk.
1 opmerking:
Aantal zeer goede vergelijkingen met beelden uit kunsthistorie. Prima!
Een reactie posten