Caecil komt binnen met stokbrood en wijn:
Begint in ’t Frans: Goedenavond medestudenten (vrienden),
Wij gaan het hebben over de film Ratatouille en we beginnen dus in het Frans…
We zijn in het Frans begonnen omdat de film zich in Frankrijk afspeelt en wij de Franse sfeer willen neerzetten. In welk land je de film ook kijkt de titelsong wordt altijd in het Frans gezongen.
De Franse sfeer komt
heel erg naar voren in deze film.
De film begint al met een afbeelding van de Eiffeltoren het
symbool van Frankrijk. Frankrijk staat ook bekend om zijn Franse keuken. De Franse
keuken is een van de uitgangspunten van de film. Remy, een rat en de
hoofdrolspeler wil graag een beroemde kok worden.
Na het kijken van de film zijn we begonnen met het inhoudelijk onderzoek waarbij we de
taken hebben verdeeld.
Vooral het verbanden leggen heeft ons veel tijd gekost.
Mariëlle
Weblog: verbanden met beeldcultuurVanuit de beeldcultuur kwamen veel lesideeën naar boven.
Deze hebben wij eerst uitgewerkt, waarna we de kijkwijzer en de theorieles hebben gemaakt.
We hadden genoeg ideeën voor de beeldende vorming lessen maar
de koppeling met de vakken muziek en drama vonden we lastig.
Door het met elkaar hebben over de lessen, kwamen de ideeën
voor deze koppeling.
Weblog: les 1
Les 1 is een koppeling tussen bv en muziek.
Hierbij maken de kinderen zelf instrumenten die zij gaan
bespelen. Zij proberen een gevoel of stemming weer te geven, andere leerlingen
moeten dat raden.
Monique:
Weblog: theorieles/ppDe punten die we in de theorieles bespreken zijn gekoppeld aan de praktijklessen.
Wij hebben ons hier gefocust op :
- Geschiedenis
- Licht/donker contrastà gevoel
- Realistische beelden
- Muziek
Weblog: Kijkwijzer
Ook de kijkwijzer hebben we gekoppeld aan de praktijklessen.Hier hadden we verschillende opvattingen over.
Monique en Caecil hebben gerichte vragen opgesteld a.d.h.v.
digitale les Beeldbeschouwing: gerichte vragen formuleren.
Mariëlle heeft haar vragen opgesteld a.d.h.v.
opdrachtformulering van de opdracht, waarbij de vormgeving van de inhoud
belangrijk waren.
Deze hebben we samengevoegd tot één kijkwijzer.
Weblog: Conclusie:
Een 3D-animatiefilm sluit heel goed aan bij de
belevingswereld van de kinderen, waardoor je een goede koppeling kunt maken
naar lessen.
Naast Kunstzinnige Oriëntatie kunnen eigenlijk alle vakken
aan bod komen.
Terugkijkend hebben wij onze doelen behaald.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten