woensdag 18 april 2012

Presentatie

PowerPoint dia Eiffeltoren

Caecil komt binnen met stokbrood en wijn:
Begint in ’t Frans:
Goedenavond medestudenten (vrienden),
Wij gaan het hebben over de film Ratatouille en we beginnen dus in het Frans…

We zijn in het Frans begonnen omdat de film zich in Frankrijk afspeelt en wij de Franse sfeer willen neerzetten. In welk land je de film ook kijkt de titelsong wordt altijd in het Frans gezongen.

De Franse sfeer  komt heel erg naar voren in deze film.

De film begint al met een afbeelding van de Eiffeltoren het symbool van Frankrijk. Frankrijk staat ook bekend om zijn Franse keuken. De Franse keuken is een van de uitgangspunten van de film. Remy, een rat en de hoofdrolspeler wil graag een beroemde kok worden.

Na het kijken van de film zijn we begonnen  met het inhoudelijk onderzoek waarbij we de taken hebben verdeeld.

Vooral het verbanden leggen heeft ons veel tijd gekost.

Mariëlle
Weblog: verbanden met beeldcultuur
Vanuit de beeldcultuur kwamen veel lesideeën naar boven.
Deze hebben wij eerst uitgewerkt, waarna we de kijkwijzer en de theorieles hebben gemaakt.

We hadden genoeg ideeën voor de beeldende vorming lessen maar de koppeling met de vakken muziek en drama vonden we lastig.

Door het met elkaar hebben over de lessen, kwamen de ideeën voor deze koppeling.

Weblog: les 1
Les 1 is een koppeling tussen bv en muziek.

Hierbij maken de kinderen zelf instrumenten die zij gaan bespelen. Zij proberen een gevoel of stemming weer te geven, andere leerlingen moeten dat raden.

Monique:
Weblog: theorieles/pp
De punten die we in de theorieles bespreken zijn gekoppeld aan de praktijklessen.
Wij hebben ons hier gefocust op :
-          Geschiedenis
-          Licht/donker contrastà gevoel
-          Realistische beelden
-          Muziek

Weblog: Kijkwijzer
Ook de kijkwijzer hebben we gekoppeld aan de praktijklessen.
Hier hadden we verschillende opvattingen over.

Monique en Caecil hebben gerichte vragen opgesteld a.d.h.v. digitale les Beeldbeschouwing: gerichte vragen formuleren.

Mariëlle heeft haar vragen opgesteld a.d.h.v. opdrachtformulering van de opdracht, waarbij de vormgeving van de inhoud belangrijk waren.

Deze hebben we samengevoegd tot één kijkwijzer.

Weblog: Conclusie:
Een 3D-animatiefilm sluit heel goed aan bij de belevingswereld van de kinderen, waardoor je een goede koppeling kunt maken naar lessen.

Naast Kunstzinnige Oriëntatie kunnen eigenlijk alle vakken aan bod komen.

Terugkijkend hebben wij onze doelen behaald.

Geen opmerkingen: