Vakgebied/onderwerp: Kunstzinnige Oriëntatie/ theorie
Lesduur: 60 min.
Beginsituatie: de leerlingen zijn bekend met animatiefilms en hebben de film Ratatouille gezien.
Lesdoel:
Leerlingen leren dat verschillende muzieksoorten verschillende sferen kan oproepen.
Leerlingen leren dat je karaktereigenschappen op verschillende manieren kunt weergeven.
Leerlingen maken kennis met de verbanden tussen film en bestaande beeldculturen.
Bij deze les hoort een PowerPoint presentatie.
Introductie:
Tijdens de introductie wil je achterhalen wat de kinderen al weten van het maken van een film.
De volgende vragen zou je kunnen stellen:
· Als je naar een film kijkt, waar let je dan op? (antwoorden zouden kunnen zijn: personen, waar het zich afspeelt, waar het over gaat, hoe het wordt vormgegeven).
· Hoe zullen de makers aan hun ideeën komen? (antwoorden: geschiedenis, nieuws, eigen ervaringen).
Vandaag gaan we iets meer leren over hoe jij als kijker wordt
beïnvloed door de makers. En we gaan specifiek kijken naar de film Ratatouille.
Kern
Filmmakers bedenken niet alles zelf, zij maken gebruik van bijv. gebeurtenissen uit de geschiedenis of werken van kunstenaars maar ook van bestaande figuren. Ook letten ze op het gebruik van o.a. kleuren, het gebruik van de camera, muziek.
Dia 2.
Zoals gezegd, de makers gebruiken ook werken van kunstenaars als inspiratiebron.
Welke vergelijkingen zie je hier?
Wie weet uit welke tijd dit schilderij komt en hoe de manier van schilderen heet?
(16e eeuw, klassieke beschouwing. Zo echt mogelijk)
Dia 3.
Bij de film Ratatouille is de maker ook geïnspireerd door de
Eiffeltoren in Parijs. Wie weet waar de Eiffeltoren voor staat? (Parijs)
Waarom is hij gebouwd? (Wereldtentoonstelling in 1889)
Hier zie je Remy en de Eiffeltoren heel goed.
Door het gebruik van licht en kleuren komen deze heel goed naar
voren.Waarom zou dit zijn? (de één is beroemd, de ander droomde om beroemd te worden)
Waarom denk je dat de maker gekozen heeft om de film af te laten spelen in Frankrijk?
(Frankrijk staat bekend om zijn culinaire hoogstandjes)
Dia 5.
Jullie horen nu de titelsong 'Le Festin' van de film.
Waarom zou dit lied in alle vertalingen van de film in het Frans te horen zijn? (sfeer)
Dia 6.
Hoe voelen deze personen zich en waar zie je dat aan? (boos, streng, verdrietig, mondhoeken, strepen in gezicht, ogen)
Dia 7.
Wat voor een gevoel krijg je?
Plaatje begin van film (platteland) à grauwe kleuren, indruk van niet echt makkelijk wonen
Plaatje riool (weg naar stad) à donker, indruk dat stadsgevoel = drukte
Plaatje keuken à licht, veel kleuren, indruk = plaats waar gecreëerd wordt.
Afsluiting
Zijn er dingen opgevallen tijdens het kijken naar de film waar je meer over wilt weten?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten