Groep 6
Vakgebied/onderwerp: Beeldende Vorming
/ DramaLesduur: 60 minuten
Wat: tekening maken van een dier met menselijke eigenschappen.
Beeldend probleem: teken een dier met menselijke eigenschappen, waarbij je gebruik maakt van grijze potloden in verschillende hardheden en gum.
Beeldend doel: een menselijke eigenschap weergeven in een dier.
Technisch doel: gebruik maken van grijs potlood in verschillende hardheden en gum.
Beeldaspecten: licht, vorm, structuur.
Materiaal: A4 tekenpapier (120 grs.), potloden in 3B, HB en 1H, gum.
Bronnen: animatiefilm ‘Ratatouille’, diverse fragmenten o.a. Remy die op zijn achterpoten loopt, Remy in de pot met deksel bij de Seine.
Beginsituatie:
Leerlingen
hebben de theorieles over de film ‘Ratatouille’ gevolgd en hebben de film
bekeken a.d.h.v. de kijkwijzer. De leerlingen zijn bekend met de hardheden van
de potloden.Lesdoel:
De leerlingen kunnen menselijke eigenschappen benoemen en uitbeelden.
De leerlingen kunnen een dier tekenen met menselijke eigenschappen.
Introductie
(10 minuten)
De leerlingen kijken naar fragmenten uit de film, waarin de menselijke
eigenschappen zijn terug te zien in de dieren. Naar aanleiding van het fragment
hebben we een gesprek, waar o.a. de volgende vragen aan bod komen: waaraan kun
je zien dat…, hoe kun je het versterken. Na het gesprek gaan de leerlingen in
tweetallen menselijke eigenschappen uitbeelden. Een aantal leerlingen beelden
het uit aan de andere leerlingen.
Kern (40 minuten)
We leggen de opdracht uit. De leerlingen gaan een tekening maken van een
dier met menselijke eigenschappen. Denk daarbij aan wat je net gezien hebt.
Gebruik de hardheid van de verschillende potloden om de menselijke eigenschappen
te versterken.
Afsluiting (10 minuten)
De leerlingen ruimen hun
materialen op. Ze gaan in de kring zitten en leggen hun tekening voor zich op
de grond. Je bespreekt het proces, waar zijn ze tegenaan gelopen, wat hebben ze
geleerd, wat zou beter kunnen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten