De nadruk wordt vooral gelegd op de lichte delen, waarbij de donkere schaduwen naar de achtergrond worden gedrongen. Een voorbeeld in de film is het fragment dat Linguini bij de Seine staat in het licht als hij Remy in de Seine moet gooien.
Kleur
De kleur blauw wekt de indruk van diepte, vooral in het fragment dat Remy in het riool door de stroming vooruit wordt geduwd komt dat sterk naar voren.
Bij de kleur geel lijkt alles naar voren te komen. Veel scenes spelen zich af in de keuken, in de keuken is veel licht (dit wordt versterkt door de gele kleur).
In het begin van de film zie meer grauwige kleuren waarbij je duidelijk kunt merken dat het leven op het platteland niet echt makkelijk is. De makers zijn er goed in geslaagd om emoties te benadrukken. Als de overgang naar de stad wordt gemaakt kom je donkere kleuren tegen waardoor je het stadsgevoel kunt ervaren als een plaats waar drukte vooral een centrale rol speelt. Wanneer je dan de overgang maakt naar de keuken toe kom heel veel soorten kleuren mixen tegen waardoor de keuken dankzij de kleuren nog eens extra wordt benadrukt als een plek waar alle creatie plaatsvindt.
Ruimte
Om grootteverschil aan te geven zijn veel scenes weergegeven vanuit Remy’s oogpunt. Een voorbeeld zie je bij het straatbeeld van Parijs als Remy uit het riool komt (zie bij cameragebruik, beeldcultuur).
Compositie
Op cruciale momenten in de film: als Remy in het kookboek staat en uit het raam valt én als Remy op de rand van de soeppan staat en Linguini ontdekt hem, wordt het beeld stilgezet. Zo wordt aan het schrikmoment extra aandacht gegeven, de werkelijke beweging wordt benadrukt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten