Groep 6
Vakgebied/onderwerp: Beeldende Vorming
/ DramaLesduur: 80 minuten
Wat: een bewegende, vrolijke pop maken van verschillende materialen.
Beeldend probleem: maak een vrolijke pop die kan bewegen met de aanwezige materialen.
Beeldend doel: laat zien dat de pop vrolijk is.
Technisch doel: zorg dat de pop kan bewegen.
Beeldaspecten: licht, kleur, vorm, ruimte, structuur.
Materiaal: wc-rollen, ijzerdraad, katoenen draad, gekleurde papierstroken, gekleurd papier, lijm, schaar, prikpen.
Bronnen: animatiefilm ‘Ratatouille’, diverse fragmenten o.a. keuken Linguini blind leren koken, slapende Linguini in keuken van restaurant.
Beginsituatie:
Leerlingen
hebben de theorieles over de film ‘Ratatouille’ gevolgd en hebben de film
bekeken a.d.h.v. de kijkwijzer. Lesdoel:
De leerlingen kunnen vertellen wat de kenmerken zijn van vrolijkheid.
De leerlingen kunnen een bewegende, vrolijke pop maken met de aanwezige materialen.
Introductie
(10 minuten)
De helft van de leerlingen krijgt een blinddoek om. De andere leerlingen geven
een opdracht om iets te doen, zodat de geblinddoekte voelt hoe het is om op
commando te bewegen. Daarna wisselen ze van rol. Na het rollenspel kijk je samen
naar het filmfragment dat Linguini blind leert koken. Je ziet hoe Linguini
beweegt op commando en je hebt het zelf ervaren. Neem dit mee in het maken van
een bewegende pop.
Kern (60 minuten)
We leggen de opdracht uit. De leerlingen gaan een bewegende, vrolijke pop
maken met de aanwezige materialen. Ze denken na hoe ze vrolijkheid in de pop
kunnen weergeven. Zorg dat de pop kan bewegen. Bedenk welke materialen je
hiervoor kunt gebruiken.
Afsluiting (10 minuten)
De leerlingen ruimen hun
materialen op. Ze gaan in de kring zitten en hebben hun gemaakte pop op schoot.
Samen met de leerlingen bespreek je waar je tegenaan bent gelopen? Hoe hebben
de leerlingen de pop bewegend gemaakt? Welke materialen hebben ze hiervoor
gebruikt en wat zouden ze eventueel kunnen verbeteren? Hoe vrolijk zijn de
poppen? Wat hebben ze geleerd, wat zou beter kunnen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten