maandag 19 maart 2012

Motivatie Caecil

Tijdens mijn lessen in de groep merk ik dat ik veel uitleg aan de hand van meegebrachte materialen, tekeningen of een powerpoint presentatie. Ik ben visueel ingesteld, beelden zeggen mij zoveel meer dan woorden. Ik vind het belangrijk dat kinderen om zich heen leren kijken. Als je goed om je heen kunt kijken, waardeer je je omgeving (wereld) meer. Je kunt sneller uitleggen waarom je iets mooi of lelijk vindt, je kijkt dan (al) op een bepaalde manier naar een beeld.
Lang geleden heb ik op de havo onder andere tekenen als eindexamenvak gedaan en vorig jaar bij het vak beeldende vorming heb ik mijn kennis van het maken en gebruiken van beelden weer opgehaald.
Het lijkt mij erg leuk om aan de hand van een animatiefilm, in ons geval Ratatouille, te werken aan beeldende vorming in combinatie met drama en muziek.
Mijn kennis van beeldende vorming wil ik vergroten door te kijken naar beelden vanuit de beeldaspecten om inspiratie op te doen voor lessen in de klas.
Wat ik mij ook afvraag zijn de achterliggende gedachten en ideeën van de filmmakers. Welke boodschap vertelt de film, waarom is er gekozen voor bepaalde kleuren of voor een bepaald perspectief of muziekstuk?
Ik hoop dat we (Mariëlle, Monique en ik) samen een lessenserie kunnen maken die boeiend en verrassend is voor de leerlingen, zodat zij bewuster waarnemen en ontdekken waar Ratatouille over gaat.

Geen opmerkingen: